Info om uppstart för tävlingsåret
Uppstart för tävlingsåret 2024
Vi firar vinnaren för 2023 och kickar igång 2024 med sedvanlig 5-kamp och buffémat på Club Evergreen, den 27 Februari!
Vi går igenom 2023 års resultat och progammet för 2024.
Plats: Evergreen,Solbräckegatan 33 Kungälv
Tid: Tisdagen den 27:e Februari, kl 18.00
Kostnad: 240 kr/pers exkl dricka (betalas på plats)
Anmälan: Senast 23 februari via mail.
Mail: tavling.kms@gmail.com
Frågor:
Stefan Möller: 0706 229191
Joakim Eriksson: 0702 961840
Tisdagsseglingar 2024
Här lär du dig att hantera och trimma din båt mot likasinnade. Det är både spännande, roligt och avkopplande. Alla typer av segelbåtar är välkomna. Poängkappseglingarna för kölbåt SRS är tisdagar på Älgöfjorden. Är du nybörjare och vill ha hjälp, så hör av dig till oss i tävlingssektionen så hjälper vi till, alla skall vara med och trivas. Samling i KMS klubbhus 1 timma innan start, med första start ca. kl.19:00 (OBS senare på hösten från den 3 september startar vi 18.30).
Vi seglar kryss-länsbanor och distansbanor med omvänd SRS (Jaktstart). (Seglingstid ca 1- 2 tim.). Vi tillämpar kappseglingsreglerna men ingen av oss vill driva detta alltför hårt. Läs dom förenklade reglerna nedan, om ni kan dom kommer det att gå bra. När vi seglar använder vi kanal VHF72 om vi behöver nå varandra. När vi har startbåt får ni dessutom viss information om tider mm på denna kanal. All detaljerad information och uppdateringar såsom inställda seglingar, väder mm kommer att kommuniceras i vår facebookgrupp KMS Nordön Kappsegling bryggsnack. Det är en sluten grupp, men ni kan bara be om att få vara med.
Vi har en gemensam mailadress där man kan ställa frågor eller kommunicera med oss: tavling.kms@gmail.com
Vi kör en vår- och en höstserie, där totalsegraren hedras tillsammans med övriga tävlande. Klubbmästare för året blir den med lägst sammanräknade poäng från vår- respektive höstseglingarna. Borträknade seglingar enligt nedan räknas ej med.
Endast medlemmars seglingar medräknas vid uträkningen för klubbmästare.
VÅRSERIEN 2024: 8 st seglingar plus start upp träffen den 23 April
Vi inleder vårserien med en startupp träff den 23 April kl 19.00 i södra hamnen. Det är i år två veckor innan första seglingen. Vi träffas under trevliga former och pratar ihop oss och hjälps åt att komma igång. Inte minst för att ni som är nya i gänget skall känna er välkomna och få tips och råd. OBS ingen kappsegling denna kväll.
Tis: 7/5 Distans Start 19:00
Tis: 14/5 Bana Start 19:00
Tis: 21/5 Distans Start 19:00
Tis: 28/5 Bana Start 19:00
Tis: 4/6 Distans Start 19.00
Tis: 11/6 Bana Start 19:00
Tis: 18/6 Distans Start 19:00
Tis: 25/6 Bana Start 19:00
HÖSTSERIEN 2024: 8 st seglingar
Lör + Sön: 10-11/8 NordöRaceWeekend Start enligt seglingsföreskrifter
Tis: 13/8 Distans Start 19:00
Tis: 20/8 Bana Start 19:00
Tis: 27/8 Distans Start 19:00
Tis: 3/9 Bana Start 18:30
Sön: 8/9 Distans Start 15:00
Tis: 10/9 Bana Start 18:30
Sön: 15/9 Distans Start 13:00 Slutköret.
-
5 seglingar räknas (tex. blir det 6 genomförda seglingar får bara 1 räknas bort, vid 5 eller färre räknas alla).
-
Anmälan sker i Klubbhuset ca en timme innan seglingens början.
-
Information om inställda seglingar sker på tävlingssektionens Facebooksida (KMS Kappsegling, Bryggsnack…), dock senast 1 timma innan start på plats i KMS klubbhus.
-
Upplysningar: Joakim 0702-961840 (banseglingar med gemensam start) och Stefan Möller (distans med jaktstart) 0706-22 91 91
NordönRaceWeekend 10+11/8 2024 (ingår i höstserien)
Nordön Race, en segling för alla!
3 banseglingar på lördagen och distans med jaktstart på söndagen. Mer detaljer på
Sailarena
Kategori: Kölbåtar enligt SRS
Anmälan sker på Sailarena
Upplysningar: Thomas Ottosson 0703-888791, Stefan Möller 0706-229191.
After Sail på lördagen för alla seglare och KMS medlemmar!
Karta
Banor
Slutköret 15/9 2024
Då kör vi sista seglingen för säsongen…..
Slutköret är en Distanssegling med jaktstart som också räknas in i poängseglingarna i höstserien.
Start söndag den 15/9 kl. 13.00.
Anmälan görs i klubbhuset, södra hamnen, mellan kl. 11.00-12.00.
Karta
Banor
Prisutdelning
Efter årets seglingar träffas vi senare för prisutdelning. Plats och tidpunkt återkommer vi med.
Råd till nya kappseglare (Förenklade regler)
Av seglingsdomare Sten Wiberg.
En kappsegling är en idrottstävling och styrs som sådan av regler, i detta fall kappseglingsreglerna, (KSR). Du har kanske sett regelboken någon gång och då tyckt att KSR verkar svårtillgängliga, omfattande och krångliga. Det har kanske avskräckt dig från att kappsegla. Regler behövs dock. Tävlingar till sjöss innebär större risker än många andra typer av tävlingar.
Risker som innebär att det kan bli personskador och materiella skador. Våra redskap är tunga, dyra och ömtåliga. När regelmakarna formulerade KSR tänkte de i första hand på säkerheten, och det är ju för säkerhetens skull som vi måste följa reglerna. Du som vill pröva på kappseglingens tjusning bör börja med att vara med på en segling där du vet att du är välkommen. Förmodligen har du förarbevis och kan därmed de internationella väjningsreglerna. Nedanstående
uppmaningar utom punkt 1 är undantag från de internationella sjövägsreglerna. Punkt nummer 8 finns med i KSR men inte i Sten Wibergs förenklade regler KMS har lagt till detta.
-
Håll uppsikt åt alla håll!
-
Båt för babords halsar skall hålla undan för båt för styrbords halsar! Din båt seglar för babords halsar om vinden kommer in från vänster (babord).
-
Lovartsbåt skall hålla undan för läbåt för samma halsar! Om två båtar seglar bredvid varandra så är lovartsbåten den som seglar närmast det håll varifrån vinden kommer. Om du vill segla om en konkurrent i lovart så utsätter du dig för risken att den andra båten lovar. Gör därför alltid en sådan omsegling med stor marginal. Å andra sidan när du seglar i kapp en båt i lä så är du, trots att du är läbåt, skyldig att ge den andra båten gott om plats att hålla undan för dig.
-
Båt klar akter om skall hålla undan för båt klar för om! Du är klar akter om en båt om du befinner dig akter om en tänkt linje som går tvärs långskeppsriktningen på den andra båten, och som tangerar aktersta punkten på dess skrov eller utrustning i normalt läge.
-
Båt som byter halsar skall hålla undan och ge annan båt plats och tid att hålla undan! Innan du stagvänder eller gippar så skall du göra det så långt från annan båt så att du inte är i vägen under själva manövern. När sedan manövern är klar och läget är sådant att den andra båten är skyldig att hålla undan så skall du ge god plats och tid så den hinner hålla undan.
-
Ytterbåt skall ge plats åt innerbåt med överlapp vid märke eller hinder! Vid rundning och vid hinder är reglerna komplicerade. Om du inte kan reglerna, HÅLL UNDAN hellre än att kollision med skador uppstår! Om du närmar dig ett hinder, t ex stranden, tillsammans med en annan båt, ge denna plats att klara hindret! Välj en startplats vid startlinjen där det är lite båtar. Då är det mindre risk för konflikt, och förmodligen gör du en bättre start i fri vind.
-
360 graders straff. Om du mot förmodan skulle bryta mot någon regel och att du känner att du vill frita dig från detta snurrar du runt ett varv där du kan finna någon säker plats för denna manöver.
-
Kom ihåg! Varje båt är skyldig att förhindra kollision! Om du följer ovanstående uppmaningar går du kanske segrande ur leken, och om inte annat går du oskadd ur leken. Efter seglingen vet du att det är roligt att kappsegla. Ännu roligare blir det om du kan reglerna.
Poängkapp
Signaler för start
(klicka på bilden för större version)
Tidigare Resultat
Hösten 2023
Våren 2023
Hösten 2022
Våren 2022
Hösten 2021
Våren 2021
Hösten2020
Våren 2020
Hösten 2019
Våren 2019
Hösten 2018
Våren 2018
Hösten 2017
Våren 2017
Hösten 2016
Våren 2016
Tidigare resultat
Nordörace
Kappseglingsresultat 2022 och 2023
Resultat hösten 2023 | ||||||||||||||
Plats | Rorsman | Båt | Segelnr | NRW | 15-aug. | 22-aug. | 29-aug. | 5-sep. | 10-sep. | 12-sep. | 17-sep. | Summa | stryk en | stryk två |
1 | Mikael Ekbrand | NF | 125 | 2 | 4 | 1 | 19 | 1 | 19 | 1 | 2 | 11 | 19 | 19 |
2 | Stefan Möller | Swedestar 370 | 39 | 3 | 3 | 8 | 4 | 19 | 2 | 4 | 1 | 17 | 19 | 8 |
3 | Claes Hellström | First 36.7 | 393 | 8 | 5 | 6 | 3 | 2 | 4 | 2 | 3 | 19 | 8 | 6 |
4 | Katarina Frithiofsson | IF | 1461 | 5 | 9 | 5 | 7 | 3 | 1 | 3 | 4 | 21 | 9 | 7 |
5 | Bengt Svensson | X-332 | 123 | 4 | 1 | 13 | 2 | 5 | 5 | 6 | 19 | 23 | 19 | 13 |
6 | Jan Hellström | Dufour 34 HR | 654 | 6 | 8 | 9 | 6 | 19 | 6 | 7 | 5 | 38 | 19 | 9 |
7 | Federico Garofalo | J-80 | 240 | 19 | 7 | 3 | 1 | 6 | 19 | 11 | 19 | 47 | 19 | 19 |
8 | Joakim Eriksson | IF | 1112 | 7 | 6 | 7 | 8 | 19 | 19 | 19 | 6 | 53 | 19 | 19 |
9 | Hans Yngvesson | Express | 34 | 19 | 10 | 2 | 5 | 19 | 19 | 5 | 19 | 60 | 19 | 19 |
10 | Peter Gustafsson | Open 7.50 | 19 | 1 | 2 | 4 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 64 | 19 | 19 |
11 | Daniel Strömbert | Diva 35 | 8 | 19 | 19 | 10 | 9 | 8 | 19 | 9 | 19 | 74 | 19 | 19 |
12 | Kristian Karlsson | First 30 JK | 126 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 7 | 8 | 19 | 91 | 19 | 19 |
13 | Anders Bergvall | X-332 Sport | 622 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 3 | 19 | 19 | 98 | 19 | 19 |
14 | Karin Hårding | IF Gul | 1489 | 19 | 19 | 19 | 19 | 4 | 19 | 19 | 19 | 99 | 19 | 19 |
15 | Andreas Tellestam | Dehler 33 | 136 | 19 | 12 | 19 | 11 | 19 | 19 | 19 | 19 | 99 | 19 | 19 |
16 | Anders Westling | Dufour 34 HR | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 7 | 102 | 19 | 19 | |
17 | Björn Ranås | Contrast 371 | 113 | 9 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 104 | 19 | 19 |
18 | Jonathan Hertin | Mani 30 | 101 | 19 | 19 | 13 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 108 | 19 | 19 |
Resultat hösten 2022 | ||||||||||||||
Plats | Rorsman | Båt | Segelnr | 16-aug. | 23-aug. | 30-aug. | 6-sep. | 11-sep. | 13-sep. | 18-sep. | 25-sep. | Summa | stryk en | stryk två |
1 | Mikael Ekbrand | NF | 125 | 4 | 19 | 2 | 19 | 1 | – | 1 | 1 | 9 | 19 | 19 |
2 | Claes Hellström | First 36,7 | 393 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | – | 2 | 19 | 12 | 3 | 19 |
3 | Stefan Möller | Swedestar 370 | 39 | 2 | 2 | 4 | 3 | 3 | – | 19 | 2 | 12 | 19 | 4 |
4 | Katarina Frithiofsson | IF | 1461 | 9 | 5 | 19 | 4 | 5 | – | 4 | 4 | 22 | 19 | 9 |
5 | Federico Garofalo | J/80 | 280 | 1 | 1 | 1 | 1 | 19 | – | 19 | 19 | 23 | 19 | 19 |
6 | Joakim Eriksson | IF | 1112 | 6 | 7 | 5 | 5 | 6 | – | 6 | 10 | 28 | 7 | 10 |
7 | Jan Hellström | Dufour 34 HR | 654 | 7 | 6 | 9 | 6 | 7 | – | 7 | 5 | 31 | 9 | 7 |
8 | Mats Björk | Diva 35 | 11154 | 10 | 9 | 19 | 7 | 19 | – | 19 | 7 | 52 | 19 | 19 |
9 | Bengt Svensson | X-332 | 123 | 19 | 19 | 8 | 19 | 4 | – | 3 | 19 | 53 | 19 | 19 |
10 | Hans Yngvesson | Express | 34 | 5 | 19 | 6 | 19 | 19 | – | 19 | 6 | 55 | 19 | 19 |
11 | Anders Bergvall | X-332 | 622 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | – | 5 | 3 | 65 | 19 | 19 |
12 | Kristian Karlsson | First 30 JK | 126 | 19 | 8 | 11 | 9 | 19 | – | 19 | 19 | 66 | 19 | 19 |
13 | Hans Helgesson | First 31,7 | 374 | 19 | 4 | 7 | 19 | 19 | – | 19 | 19 | 68 | 19 | 19 |
14 | Jörgen Allen | Dehler 35 | 10135 | 8 | 19 | 19 | 8 | 19 | – | 19 | 19 | 73 | 19 | 19 |
15 | Daniel Strömberg | Diva 35 | 8 | 19 | 19 | 10 | 19 | 8 | – | 19 | 19 | 75 | 19 | 19 |
16 | Thomas Ottosson | Norlin 7metre | 515 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | – | 19 | 10 | 86 | 19 | 19 |
17 | Andreas Tellestam | Dehler 33 | 136 | 19 | 19 | 12 | 19 | 19 | – | 19 | 19 | 88 | 19 | 19 |
18 | Kenneth Lenning | Bavaria 36 | 1297 | 12 | 19 | 19 | 19 | 19 | – | 19 | 19 | 88 | 19 | 19 |
Resultat våren 2023 | ||||||||||||||
Plats | Rorsman | Båt | Segelnr | 9-maj | 16-maj | 23-maj | 30-maj | 6-juni | 13-juni | 20-juni | 27-juni | Summa | stryk en | stryk två |
1 | Federico Garofalo | J-80 | 240 | – | 1 | 1 | 1 | 11 | 3 | 8 | 2 | 8 | 11 | 8 |
2 | Mikael Ekbrand | NF | 125 | – | 3 | 11 | 2 | 1 | 1 | 11 | 1 | 8 | 11 | 11 |
3 | Stefan Möller | Swedestar 370 | 39 | – | 5 | 2 | 6 | 3 | 5 | 8 | 3 | 18 | 8 | 6 |
4 | Claes Hellström | First 36.7 | 393 | – | 4 | 11 | 4 | 2 | 4 | 8 | 4 | 18 | 11 | 8 |
5 | Hans Yngvesson | Express | 34 | – | 2 | 3 | 5 | 4 | 7 | 8 | 11 | 21 | 8 | 11 |
6 | Joakim Eriksson | IF | 1112 | – | 7 | 4 | 3 | 11 | 2 | 8 | 11 | 24 | 11 | 11 |
7 | Katarina Frithiofsson | IF | 1461 | – | 6 | 5 | 7 | 5 | 6 | 8 | 5 | 27 | 8 | 7 |
8 | Jan Hellström | Dufour 34 HR | 654 | – | 8 | 6 | 11 | 6 | 11 | 8 | 6 | 34 | 11 | 11 |
9 | Mats Björk | Diva 35 | 8 | – | 11 | 11 | 11 | 11 | 8 | 11 | 11 | 52 | 11 | 11 |
10 | Karin Hårding | IF | 1489 | – | 11 | 11 | 8 | 11 | 11 | 11 | 11 | 52 | 11 | 11 |
Resultat våren 2022 | ||||||||||||||
Plats | Rorsman | Båt | Segelnr | 10-maj | 17-maj | 24-maj | 31-maj | 7-juni | 14-juni | 19-juni | 21-juni | Summa | stryk en | stryk två |
1 | Claes Hellström | First 36,7 | 393 | – | 4 | 20 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 9 | 20 | 4 |
2 | Mikael Ekbrand | NF | 125 | – | 2 | 13 | 20 | 2 | 4 | 3 | 2 | 13 | 20 | 13 |
3 | Joakim Eriksson | IF | 1112 | – | 1 | 13 | 1 | 6 | 6 | 5 | 5 | 18 | 13 | 6 |
4 | Stefan Möller | Swedestar 370 | 39 | – | 6 | 13 | 6 | 4 | 3 | 2 | 3 | 18 | 13 | 6 |
5 | Karl-Olof Edlund | Arcona 380 | 21 | – | 8 | 13 | 12 | 5 | 2 | 4 | 4 | 23 | 13 | 12 |
6 | Federico Garofalo | J/80 | 4 | – | 5 | 13 | 2 | 1 | 9 | 20 | 20 | 30 | 20 | 20 |
7 | Katarina Frithiofsson | IF | 1461 | – | 9 | 13 | 4 | 9 | 7 | 20 | 20 | 42 | 20 | 20 |
8 | Kristian Karlsson | First 30 JK | 126 | – | 3 | 13 | 9 | 20 | 8 | 20 | 20 | 53 | 20 | 20 |
9 | Jan Hellström | Dufour 34 HR | 654 | – | 11 | 13 | 20 | 10 | 5 | 20 | 20 | 59 | 20 | 20 |
10 | Hans Helgesson | First 31,7 | 374 | – | 10 | 20 | 5 | 7 | 20 | 20 | 20 | 62 | 20 | 20 |
11 | Axel Bohlemark | First 36,7 | 150 | – | 20 | 20 | 10 | 8 | 20 | 20 | 20 | 78 | 20 | 20 |
12 | Lennart Gustafsson | X-332 | 250 | – | 12 | 13 | 14 | 20 | 20 | 20 | 20 | 79 | 20 | 20 |
13 | Jörgen Allen | Dehler 35 | 10135 | – | 7 | 13 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 80 | 20 | 20 |
14 | Patrik Adolfsson | Bavaria 37C | 505 | – | 13 | 20 | 11 | 20 | 20 | 20 | 20 | 84 | 20 | 20 |
15 | Bengt Svensson | X-332 | 123 | – | 20 | 20 | 7 | 20 | 20 | 20 | 20 | 87 | 20 | 20 |
16 | Karin Hårding | IF | 1489 | – | 14 | 13 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 87 | 20 | 20 |
17 | Mats Björk | Diva 35 | 11154 | – | 20 | 20 | 8 | 20 | 20 | 20 | 20 | 88 | 20 | 20 |
18 | Hans Yngvesson | Express | 34 | 20 | 13 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 93 | 20 | 20 | |
19 | Andreas Tellestam | Dehler 33 | 136 | – | 15 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 95 | 20 | 20 |