Stolpe ut i kvalet till Allsvenskan

TEXT: THOMAS OTTOSSON
Det hela började egentligen i Tyskland. 2013 drog man igång något man kallade för ”Bundesliga” i segling. 2014 följde Danmark efter och sedan var rullningen igång; 2015 startades nationella ”ligor” i bland annat England, Holland, Ryssland, Italien, Norge och Sverige. De nationella ligorna hänger samman på så sätt att de tre bästa från varje land kvalificerar sig till ”Champions League”, som i år avgjordes på Sardinien.

Den som gillar fotboll känner sig hemma i terminologin, och det är förstås ingen slump. Svenska Seglarförbundet, som ligger bakom det svenska arrangemanget, har insett att vill man få media att nappa får man använda ett språk som sportjournalisterna förstår.

DSC02854 mod

Det finns både likheter och skillnader mellan seglingsallsvenskan och fotbollsallsvenskan. Den stora skillnaden är väl att seglingens Allsvenska inte handlar om professionell elitidrott. Den stora likheten är att det är klubbar, inte individer eller ”team” som tävlar mot varandra. Ett viktigt syfte är att stärka klubbarnas roll och skapa något som klubbmedlemmarna kan samlas kring. De aktiva kappseglarna – en Allsvensk trupp får bestå av upp till 15 seglare – är engagerade i träning, uttagningar, taktiksnack med mera, och är man inte själv med och seglar kan man alltid få en roll som coach, materialare eller supporter.

Kappseglingarna avgörs i J/70, en relativt ny men oerhört snabbväxande klass både i Sverige och resten av världen. Båtarna tillhandahålls av Svenska seglarförbundet, så det är inte nödvändigt att själv ha en J/70 för att kunna vara med.

2015 var alltså första året för Allsvenskan i Sverige. 18 klubbar deltog i de tre regattor som ingick. De tre bästa – GKSS, KSSS och Ekolns Segelklubb – gick vidare till Champions League där de ställdes mot de bästa klubbarna från de nationella ligorna i resten av Europa. Det gick väl sådär. De svenska klubbarna hamnade på plats 21, 22 och 27 av 30 deltagare. Så det är ungefär som i fotboll med andra ord.

För de tre klubbar som placerades sig längst ner i Allsvenskan väntade en på sätt och vis ännu tuffare uppgift. De tvingades nämligen kvala för att försöka hålla sig kvar ett år till.

Kvalet avgjordes i Båstad under tre dagar i början av oktober – och KMS Nordön hade ett lag på plats

Laget bestod av Johan Åstradsson, Lars Carlsson, Hans Sjöberg och Jonas Lager. Janne Hellström gjorde dessutom en förtjänstfull insats som ”shore manager”, coach, filmare och fotograf.

KMS inledde starkt. Efter första dagen låg vi trea, och i det läget hade vi alltså en plats i Allsvenskan 2016. Men under de två nästkommande dagarna tappade vi långsamt greppet om den åtråvärda pallplatsen. Konkurrensen var hård, lätta vindar gjorde det svårseglat och turen var inte alltid på vår sida. Kanske led vi också lite av brist på samordning; laget hade bara tränat tillsammans en enda gång innan kvalet.

Till slut hamnade vi på en snöplig femteplats. Ett hedervärt resultat, absolut, men det var bara de tre bästa som fick en plats i Allsvenskan.

Det är bara att bryta ihop och komma igen. Om ett drygt år får vi en ny chans, och tills dess får vi leva på känslan av att vi faktiskt hade tätkänning. Hade vi bara varit lite bättre förberedda och haft marginalerna mer på vår sida hade det kunnat gå hela vägen.
DSC02891 mod DSC02868 mod