KMS INFORMATION FRÅN STYRELSEN
Då har styrelsen genomfört styrelsemöte nr 4 och 5, och här är en sammanfattning om tagna beslut, och diskuterade pågående, kommande, punkter.
BESLUT
KMS fakturadress skall alltid vara KMS NORDÖN
Alla leverantörsfakturor skall följas upp, för att få kontroll på antal och vilka vi anlitar.
Belysningsarmaturer i högstolpar bytes till LED lampor 6-7 st
Projektering av ventilation i miljöstationen finns framme, upphandling genomförs
Nya orienteringstavlor beställs som visar hamnens olika funktioner och var de är placerade
Nytt truckgarage budgeteras till 2017
Tydligare skyltning 3 knop in i hamnarna beställs/monteras
NYCKELTAGGAR 2 taggar ingår till varje båtplats. Ytterligare 2 taggar kan köpas till mot bevisande av delägarskap till båten som tillhör platsen. När båtplats lämnas till andrahandsuthyrning skall taggar lämnas tillbaka, det samma gäller när båtplats säljs
Serviceavtal för skötsel av avloppsbrunnar upprättas/upphandlas
Fast montering av projektor och högtalare skall genomföras i klubbhuset i södra hamnen
Stora grinden och grinden på Barlind skall vara stängda 22.00 – 06.00, just nu tekniska problem med den stora skjutgrinden, men när det är ordnat kommer detta att fungera.
Medlemsbevis har efterfrågats, kommer att ordnas i samband med att nästa års medlemsfaktura skickas ut
ÖVRIGT
Rälsbryggor skall besiktigas, så att vi får ett underlag till planering för vilka stödben som är i behov av utbyte.
Underhållsplan och investeringsplan skall uppdateras
Vi väntar på myndighetsbeslut för att kunna starta bryggarbeten och vågbytarbytet på S bryggan
Toalettrenoveringen av toa vid badplatsen i norra hamnen är nästan klart
Projektering av mastskjul i norra skall uppstartas, bör/skall samordnas med miljöstation. Tyvärr kommer byggnationen av miljöstation dra ut på tiden. Vi måste spränga berg först, detta för att inte tappa vinteruppläggningsplatser
Bomsystemet vid infarten är igångsatt, det uppstår nya frågor och hur saker skall lösas, styrelsen får hantera uppkomna frågor under hand
Den uppstartade ”datagruppens” arbete pågår. Vi ser fram emot vad detta arbete kommer att ge för möjligheter. Detta är en av ”brickorna” i tankarna för framtiden.
Informationsblad tas fram gällande förbud av blästring och heta arbeten
Förslag nya stadgar har gåtts igenom, godkänts och läggs ut på hemsidan inför vårmötet den 16 maj
Internrevisorernas rapport har gåtts igenom, även detta en bricka i tankarna inför framtiden.
Om båtplats inte har kunnat uthyras i andra hand, så är det båtplatsinnehavaren som får betala ordinarie sommaravgift, står i ordningsföreskrifterna men bör förtydligas. Medlemmar som har sin båt på land, sommartid, upplever orättvisa då detta kostar mer än att ställa upp tävlingsbåtar på land. Svaret är att det sen tidigare tagits beslut om att främja tävlings- och ungdomsverksamheten i hamnen., och då erbjuda tävlingsbåtar reducerad avgift.
Klubben äger tre båtar, en katamaran, en snipa och en mindre ribbåt, alla i dåligt skick. Vi bör gå vidare med en förändring. Får diskuteras och budgeteras inför 2017.
Program- och båtlivskommittén har presenterat offerter på inglasning av verandan vid klubbhuset i södra hamnen. Tre offerter presenterades. En inglasning skulle kosta ca 60.000:-Styrelsen anser detta vara en god idé, som kan ge en ökad trivsel på verandan. Beslut tas i en snar framtid, när styrelsen har klart med alla kommande kostnader.
Några medlemmar har inte fått den önskade andrahandsplatsen, p g a att datasystemet inte fördelat på samma sätt som förut. Medlem har fått önskad storlek på plats, men inte just den plats man önskat.
Vid sjösättning spärras yta av så att kranbilar inte kör ut på spolplattan.
Besiktning skall göras av hamnområdet av några i styrelsen och hamnkaptenerna gemensamt. Hur ser det ut, vad behöver ses över osv.
Då köerna är långa för att få köpa båtplats, och det finns många medlemmar som hyr ut i andra hand många år i följd, diskuterades hur klubben skall få fler att lämna sina platser de inte kommer att använda, till försäljning. Tänk till, förslag!
VÄLKOMNA PÅ VÅRMÖTET DEN 16 MAJ
Informationshälsningar från styrelsen genom
Stig H