Nyheter

Information från styrelsen, Maj 2016

KMS  INFORMATION FRÅN STYRELSEN

Då har styrelsen genomfört styrelsemöte nr 4 och 5, och här är en sammanfattning om tagna beslut, och diskuterade pågående, kommande, punkter.

BESLUT

KMS fakturadress skall alltid vara KMS NORDÖN

Alla leverantörsfakturor skall följas upp, för att få kontroll på antal och vilka vi anlitar.

Belysningsarmaturer i högstolpar bytes till LED lampor 6-7 st

Projektering av ventilation i miljöstationen finns framme, upphandling genomförs

Nya orienteringstavlor beställs som visar hamnens olika funktioner och var de är placerade

Nytt truckgarage budgeteras till 2017

Tydligare skyltning 3 knop in i hamnarna beställs/monteras

NYCKELTAGGAR  2 taggar ingår till varje båtplats. Ytterligare 2 taggar kan köpas till mot bevisande av delägarskap till båten som tillhör platsen. När båtplats lämnas till andrahandsuthyrning skall taggar lämnas tillbaka, det samma gäller när båtplats säljs

Serviceavtal för skötsel av avloppsbrunnar upprättas/upphandlas

Fast montering av projektor och högtalare skall genomföras i klubbhuset i södra hamnen

Stora grinden och grinden på Barlind skall vara stängda 22.00 – 06.00, just nu tekniska problem med den stora skjutgrinden, men när det är ordnat kommer detta att fungera.

Medlemsbevis har efterfrågats, kommer att ordnas i samband med att nästa års medlemsfaktura skickas ut

ÖVRIGT

Rälsbryggor skall besiktigas, så att vi får ett underlag till  planering för vilka stödben som är i behov av utbyte.

Underhållsplan och investeringsplan skall uppdateras

Vi väntar på myndighetsbeslut för att kunna starta bryggarbeten och vågbytarbytet på S bryggan

Toalettrenoveringen av toa vid badplatsen i norra hamnen är nästan klart

Projektering av mastskjul i norra skall uppstartas, bör/skall samordnas med miljöstation. Tyvärr kommer byggnationen av miljöstation dra ut på tiden. Vi måste spränga berg först, detta för att inte tappa vinteruppläggningsplatser

Bomsystemet vid infarten är igångsatt, det uppstår nya frågor och hur saker skall lösas, styrelsen får hantera uppkomna frågor under hand

Den uppstartade ”datagruppens” arbete pågår. Vi ser fram emot vad detta arbete kommer att ge för möjligheter. Detta är en av ”brickorna” i tankarna för framtiden.

Informationsblad tas fram gällande förbud av blästring och heta arbeten

Förslag nya stadgar har gåtts igenom, godkänts och läggs ut på hemsidan inför vårmötet den 16 maj

Internrevisorernas rapport har gåtts igenom, även detta en bricka i tankarna inför framtiden.

Om båtplats inte har kunnat uthyras i andra hand, så är det båtplatsinnehavaren som får betala ordinarie sommaravgift, står i ordningsföreskrifterna men bör förtydligas. Medlemmar som har sin båt på land, sommartid, upplever orättvisa då detta kostar mer än att ställa upp tävlingsbåtar på land. Svaret är att det sen tidigare tagits beslut om att främja tävlings- och ungdomsverksamheten i hamnen., och då erbjuda tävlingsbåtar reducerad avgift.

Klubben äger tre båtar, en katamaran, en snipa och en mindre ribbåt, alla i dåligt skick. Vi bör gå vidare med en förändring. Får diskuteras och budgeteras inför 2017.

Program- och båtlivskommittén har presenterat offerter på inglasning av verandan vid klubbhuset i södra hamnen. Tre offerter presenterades. En inglasning skulle kosta ca 60.000:-Styrelsen anser detta vara en god idé, som kan ge en ökad trivsel på verandan. Beslut tas i en snar framtid, när styrelsen har klart med alla kommande kostnader.

Några medlemmar har inte fått den önskade andrahandsplatsen, p g a att datasystemet inte fördelat på samma sätt som förut. Medlem har fått önskad storlek på plats, men inte just den plats man önskat.

Vid sjösättning spärras yta av så att kranbilar inte kör ut på spolplattan.

Besiktning skall göras av hamnområdet av några i styrelsen och hamnkaptenerna gemensamt. Hur ser det ut, vad behöver ses över osv.

Då köerna är långa för att få köpa båtplats, och det finns många medlemmar som hyr ut i andra hand många år i följd, diskuterades hur klubben skall få fler att lämna sina platser de inte kommer att använda, till försäljning. Tänk till, förslag!

VÄLKOMNA PÅ VÅRMÖTET DEN 16 MAJ

Informationshälsningar från styrelsen genom

Stig H

 

PROVA PÅ SEGLING den 11 juni kl 11.00, KMS Norra Hamnen

KMS arrangerar detta i samarbete med Tjuvkils Kappseglings Klubb (TKK) och Marstrands segelsällskap (MSS).
TKK och MSS ställer upp med segeljollar och instruktörer. Arrangemanget vänder sig i första hand till barn och ungdom som vill prova på, enda kravet på förkunskaper är att alla deltagare måste kunna simma 200m. Ni kan läsa mera om TKK och MSS aktiviteter på deras respektive hemsidor.

http://www.tjuvkilskk.se/

http://www.marstrandsss.se/

DSC02365

Vi planerar att organisera olika stationer för att visa upp segeljollar och för att prata om segling enligt följande:

1) Segling – Både som idrott och för rent nöje

  • Varför segla?
  • Hur är en ”seglares” liv? Hur tränar man? Sommar eller året runt aktivitet? Vilka möjligheter finns här på Västkusten? Förbund, klubbar, tävlingar, träningsläger etc.?
  • Hur går en kappseglingstävling till? Hur ser en bana ut? Vad är viktigt att lära sig/tänka på?
  • Roliga seglarminnen

2) Seglarskola – Det bästa sättet att lära sig segla

  • Varför gå en seglarskola?
  • Hur genomförs en seglarskola och vad får man lära sig?
  • Genomgång av olika kurser och vilka möjligheter finns redan denna sommar?

3) Prova segling

  • Genomgång av olika segeljollar
  • Testa att segla med våra instruktörer. Det finns chans att provsegla olika jollar som enmansjollarna Optimist och RS Tera, men också de lite större båtarna Tvåkrona och C55.

KMS bjuder på grillat.

KMS ordnar med grillning etc. Men ta gärna med er lite frukt eller liknande som ni tycker om eftersom urvalet från KMS kommer att bli begränsat.

Vi räknar med att börja kl 11,00 lördagen den 11 juni och hålla på tills ca 15 tiden beroende på väder och intresse.

ANMÄLAN TILL PROVA PÅ SEGLINGEN gör ni till Jan Hellström mail: joh@telia.com. Om nu vill veta mera kan ni ringa 0705606610.

 

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

NORDÖ RACET.

Kl 13.00 på söndagen den 12/6 startar KMS traditionella kappsegling Nordö Racet som riktar sig till båtar som är lite större än barn och ungdomsbåtarna. Alla segelbåtar är välkomna att anmäla sig i klubbhuset södra hamnen senast kl 12,00 samma dag. Detta kan ni läsa mera om på KMS hemsida.

 

Vårstädning

KMS:are !!!!!

Uppslutning inför städdagen den 9:e maj!

Den 9:e maj uppmanas ni att sluta upp till städdagen som startar kl 18:00.

Vi samlas i klubbhusen i Norra respektive Södra hamnarna för att städa bort kvarglömt vårutrustnings material och bära bort handburet pallningsmaterial till anvisad uppställningsplats, omärkt samt felparkerat material går till återvinning.

Ung som gammal hälsas varmt välkomna till denna gemytliga aktivitet som stärker vår redan trevliga klubbanda .

Efteråt samlas vi i södra hamnens klubbhus för att fika.

Väl mött

Vårmöte

KMS medlemmar kallas till vårmöte måndagen den 16 maj klockan 18.30 i Kvarnkullen, Kungälv.

Dagordning:

  • Genomgång av stadgeförslag nya stadgar, beslut att gå vidare.
  • Information, vad är pågång i hamnen
  • Vad har beslutats hittils i år
  • Organisationstankar var är vi?

Varmt välkomna

Styrelsen

Byggstrejk slut, vi jobbar för att komma ikapp

Byggstrejk slut, vi jobbar för att komma ikapp

Byggstrejken är över och Havator kan återigen sjösätta båtar på Nordön.

  • Tunga lyft i Norra hamnen kommer ske på lördag 23 april parallellt med ordinarie sjösättning. Det tar lite längre tid men då är vi åter ikapp. 
  • Övrig sjösättning sker som vanligt

Tisdagsseglingarna snart igång, kom och var med!

Tisdagsseglingarna startar den 3 Maj med första start kl 19.00, samling senast 18.00. MEN vad som är nytt för i år är att ALLA som tänker vara med försöker komma till  KMS Klubbhuset (södra) på Nordön tisdagen innan  den 26 april kl 19.00 för en genomgång inför säsongen. VI vill speciellt vända oss till dom som INTE varit med tidigare och har svårt att ta steget att ställa upp. Det gäller både gastar utan båtar som båtägare med eller utan gastar. Förhoppningen är att kunna para ihop så många båtar och besättningar som möjligt. Anmälan till genomgången är inte nödvändig alla är välkomna.

/Tävlingssektionen

kryss

TRAFIKBOMMARNA TAS I BRUK 23 april 2016

Den 23 april 2016 kommer trafikbommarna vid in- och utfarten samt Barlind att börja användas.

Viktigt är att ni som har båt på Nordön, första eller andrahandsplats, ser till att ni skaffar taggar om ni mot förmodan inte har fått någon. Maila medlemsnummer, båtplats, namn med adress till: janerik.alfredsson@telia.com så skickar han taggar till er.

Bommen vid sjösättningsrampen kommer att börja användas veckan efter påsk.

För att kunna öppna den måste du köpa denna tjänst i betalautomaten vid infarten.

Välj ”Sjö-torrsättn. på ramp” på skärmen.

I nästa meny välj ” Sjö– torrsättning med trailer”.

Välj sedan ”Betalning”.

Stoppa i ditt kontokort i facket för MasterCard / Visa och ange din kod på tangentbordet längst ner till höger.

Därefter initieras ett kort som matas ut under Camp Trac texten. Ett kvitto matas ut under texten ”Kvitto”. Riv av det och ta med det. Ta med betalkortet till rampen och visa det för kortläsaren. Bommen öppnas och du har 1 minut på dig att köra in.

När du är klar vid rampen öppnas bommen av en fordonsslinga i marken. När du sedan kommer till trafikbommarna vid huvudentrén lämnar du tillbaka kortet i skåpet vid utfarten.

Information från styrelsen, Mars 2016

KMS  INFORMATION  FRÅN  STYRELSEN

Då är två styrelsemöten genomförda, och beslut har tagits att ordförande gör en ”poppulärutgåva” av de två protokollen, där det framgår vad som behandlats och vilka beslut som tagits.

BESLUT

All information från styrelsen sprids på HEMSIDAN

PowerPoint bilder som visades på årsmötet läggs ut på hemsidan

Elstolpar i hamnen förses med dekaler som säger att det är ok att ladda batterier, även om båtägaren ej är på plats.

Vid sjösättningsrampen skall bom bytas till en kortare, gångramp byts till en bättre.

Vi ska köpa in nya flytkroppar och bomlister till bommarna.

På S-bryggan; Beslut har tidigare tagits, och budgeterats, för att byta vågbrytaren och samtidigt förlänga den fasta bryggan. Offerter har infodrats, vilket har slutat med ett köp av ”Rixöbryggan” Tyvärr erfordras såväl vattendom som dispens från strandskyddsbestämmelser, ansökan har sänts till berörd myndighet. Detta gör att arbetet kan dra ut på tiden, tyvärr men det är bara att ”gilla läget”.

Uttjänta elcentraler i norra och södra skall bytas ut.

Nya Räddningsstegar/Livräddningsstolpar skall köpas in och utplaceras på strategiska platser.

Det lämnades många motioner till årsmötet om önskemål om mycket som bland annat har med datateknik att göra. Detta är ett område som det händer mycket i på kort tid. Vad kan vi göra, vad kan vi använda data till osv. Vi har i dag ett fint system ”7 knop” som det heter, men hur kan vi vidareutveckla detta system? Vi har beslutat att tillsätta en arbetsgrupp, som tillsammans med en datakonsult skall göra en förstudie om hur kan detta ”verktyg” kan användas för att möta framtiden?

Vår nuvarande bokföringsbyrå kommer att sluta. Under tiden som styrelsen arbetar vidare med ”hur skall vår organisation se ut och vara bemannad” har vi gjort en upphandling av en ny byrå. Denna upphandling är snart i mål och kommer ske så att en ny byrå antas för en tid av 6 månader.

 

ÖVRIGT

Det finns mycket att beakta när det gäller myndighetskrav, när det gäller Miljöfrågor, Brandskyddsfrågor osv. Här pågår ständigt ett arbete.

Underhåll av avloppsbrunnar. Serviceavtal skall tecknas.

Vår kassör har god ordning och reda på vår ekonomi, inga obudgeterade överraskningar har dykt upp.

Rapport från hamnkaptenerna ger vid handen att endast ”småsaker” har gått sönder under vintern, några dörrar, några takpannor men det är ordnat.

In ny underhållsplan skall tas fram, lämpligt när vårens sjösättningar är genomförda.

De fristående toaletterna i norra hamnen kommer att renoveras under mars-april.

Projektering av miljöstation och mastskjul i norra hamnen påbörjas.

Projektering av nytt truckgarage påbörjas.

Orienteringstavlor som visar hur hamnen ser ut, och också visar var olika funktioner finns skall inköpas/monteras

Bomsystem och grind; Vår leverantör har lovat att allt skall fungera under vecka 12, mer info om funktion osv kommer. Målet är att alla som inte har ”nyckeltaggar” eller nyckel skall betala för inkörning och olika tjänster i vår hamn.

Våra båtar Cattan och Snipan är inte i något vidare bra skick, vi får diskutera hur vi skall gå vidare med detta problem. Det kostar att renovera, är det lönt?

Stadgegruppen som tillsattes på årsmötet jobbar på. Målet är att det till kommande vårmötet, den 16 maj, presentera ett förslag till nya/ändrade stadgar som mötet då får ta ställning till.

Funktionärsmöte hölls på Fars Hatt den 3 mars. Mötet var välbesökt, 45 närvarade, och målet var bl a att sammankallande i våra olika kommittéer kom till tals, samtidigt som styrelsemedlemmar informerade mötet.

SBU hade bjudit i KMS att vara med i deras monter på båtmässan. Vi var ett antal KMSare som var med i dagarna tre. Trevligt, bl a mötte vi medlemmar från andra båtföreningar och hade ett bra utbyte

Följande datum har ”spikats”

Städdag 9 maj mer info kommer

Vårmöte 16 maj på Kvarnkullen i Kungälv

Årsmöte    5 dec på Kvarnkullen i Kungälv

Glöm inte att pricka in i Din almanacka

INFO-HÄLSNINGAR                                                                                                                              STIG H